HANS

Tik bij Google 'Hans van de Schoot New York' in en je krijgt verschillende hits over de realisatie van het project dat hij deed in New York. Op sites als www.design.nl staat hij tussen de top van de Nederlandse ontwerpers als Marcel Wanders en Kiki & Joost. Maar ook in Barcelona, Parijs en Santiago [Chili] realiseerde Hans projecten. Bij het horen van de naam Studio Schoot zijn dat niet de plaatsen waar je het eerst aan denkt. Toch werken ze met regelmaat over de landsgrenzen aan prestigieuze projecten. Hans van de Schoot blijft er nuchter onder. “De essenties van een goed concept zijn identiek voor elk project. Of dat nu in Nederland is of daarbuiten. Groot of klein” vertelt hij in zijn markante ‘houten’ studio. “Ik merk echter wel dat de namen van wereldsteden veel meer impact hebben”, aldus Hans. Het geeft je ook wel een bijzondere kick, moet ik eerlijk toegeven. Maar een lokaal project als Piazza Eindhoven, het opstarten van het ‘Land van Oirschot’ of het ‘Winterparadijs’ zijn even interessant. En ook die projecten waren vanaf de start een succes. Dat zit hem in de conceptuele aanpak die we eigenlijk bij al onze projecten invlechten. Onze oplossingen hebben altijd te maken met het visualiseren van de identiteit van het merk, product of bedrijf. Eigenlijk ben ik in 30 jaar van freelance stylist in de praktijk gegroeid tot conceptueel ontwerper. Hans is behalve oprichter van Studio Schoot ook partner in www.crecs.nl en www.ReboReclame.nl , en eigenaar van www.DutchDeco.com. Zij zijn gespecialiseerd in het ontwerpen en realiseren van grafische fullcolor wandbekleding voor interieurs. In 2012 start hij met zijn eigen designlabel ‘HANS’.

[tekst: Frans Verouden, Oirschot Verbindt, www.oirschotverbindt.nl]